Zdrava prehranaUravnotežen duhLjepotaDoba hladnoćeMasažaČišćenje jezikaPosebni zahtjevi

 

Ajurvedski savjeti za zdravu, uravnoteženu prehranu

 


U Maharishi ayurvedi, uloga hrane nije samo opskrba tijela s esencijalnim tvarima, kao što su vitamini, minerali i elementi u tragovima. Vrijeme obroka i način kako se jede također služe održavanju harmonične ravnoteže u tijelu.

U namjeri da opskrbi tijelo sa svime što mu je potrebno za dobru probavu i asimilaciju, ayurveda tvrdi da je, osim kvalitetne hrane, vremena obroka i načina kako se jede, od bitne važnosti i način kako djeluje (radi) naš probavni sustav.

Zato ćete na ovoj stranici naći neke ajurvedske savjete za zdravu prehranu koji su jednostavni i istodobno vrlo učinkoviti:

  1. Jedite samo ako ste gladni i ako je vaš zadnji obrok potpuno probavljen (otprilike 3-6 sati nakon zadnjega obroka).
  2. Jedite sjedeći u opuštenom, mirnom ozračju. Čitanje, rad ili gledanje televizije treba izbjegavati tijekom obroka.
  3. Ne prejedajte se. Nakon jela, želudac bi trebao biti oko 3/4 pun.
  4. Dopustite sebi na kraju obroka 5-10 minuta mirnog sjedenja.
  5. Ručak bi trebao biti glavni obrok. Doručak i večera trebaju biti lagani i ne bi trebalo večerati kasno.
  6. Uvečer je najbolje izbjegavati tešku hranu, kao meso, ribu, jogurt, svježi sir, vrhnje itd.
  7. Svakoga dana uvijek jedite otprilike u isto vrijeme.
  8. Izbjegavajte jesti između obroka. Umjesto toga pijte toplu prokuhanu vodu. Ako ste baš gladni, jedite zrelo slatko voće.
  9. Hrana bi trebala biti svježe pripremljena, ukusna i dobre kvalitete.
    Izbjegavajte hranu koja je podgrijana.
  10. Većina hrane treba biti kuhana, jer tijelo bolje apsorbira kuhanu hranu. Sirova hrana treba se jesti samo kao prilog (npr. salata).
  11. Koristite začine: ne samo da hranu čine ukusnom, nego također podržavaju i probavu. Posebno se preporučuju Vata, Pitta i Kapha ćurne.
  12. Uključite svih 6 okusa u svoja jela: slatko, kiselo, slano, ljuto, gorko i trpko. Okusi imaju svoj vlastiti utjecaj na finu unutarnju ravnotežu fiziologije.
  13. Tijekom jela možete pijuckati vodu, sokove ili lasi. Izbjegavajte ledenohladna pića.
  14. Izbjegavajte piti mlijeko za vrijeme obroka. Mlijeko bi se trebalo piti samo uz tost, proizvode od žitarica i hranu slatka okusa.
  15. Med se ne smije zagrijavati i stoga se ne bi smio koristiti u kuhanju i pripremi kolača.
  16. Koristite prikladne dodatke hrani već prema potrebi.

Topla voda

Redovito piti toplu vodu je tipična ajurvedska preporuka. Topla voda uravnotežuje vata i kapha došu, jača probavnu snagu, i pomaže pri eliminaciji ame (otpaci metabolizma).
Kuhajte određenu količinu vode (nekloriranu vodu iz vodovoda ili negaziranu mineralnu vodu). Pustite vodu neka vrije oko 10 minuta u otvorenoj posudi. Prokuhanu vodu ostavite malo neka se staloži, a zatim prelijte u termosicu. Preko cijeloga dana pijte nekoliko gutljaja, svakih pola sata, već prema tome koliko ste žedni. Važnije je piti što češće, a ne količina koju popijete. U namjeri da podržite pozitivan učinak možete dodati 1-2 kriške svježega đumbira dok se voda još kuha ili prstohvat đumbira u prahu.